۴ ایده مناسب برای پرده پنجره های کوچک

پرده پنجره های کوچک

فهرست مطالب

به طور کلی انتخاب پرده با توجه به تأثیر غیر قابل انکاری که بر دکوراسیون و زیبایی منزل دارند، یک انتخاب مهم محسوب می شود و باید با دقت کافی انجام شود. حالا اگر پنجره کوچک باشد و یا برای یک فضای دنج پرده نیاز داشته باشید، این موضوع کمی حساس تر و مهم تر خواهد شد. انتخاب پرده پنجره های کوچک از نظر جنس پارچه، نوع پرده، رنگ و طرح باید منحصر به فرد و متناسب باشد. به این ترتیب پرده شما می تواند به بزرگتر دیده شدن فضا و بهبود چینش محیط کمک کند. در این مقاله به شما خواهیم گفت که برای انتخاب پرده برای پوشش پنچره های کوچک به چه نکاتی باید توجه کنید.

کدام پرده ها برای پنجره های کوچک مناسب تر هستند؟

مهم ترین نکته ای که باید در خرید هر نوع پرده مد نظر قرار دهید، تناسب آن با دکوراسیون محیط مد نظر است. به طور کلی نمی توان یک نوع پرده را برای همه محیط ها مناسب اعلام کرد، انتخاب پرده به سبک چیدمان منزل شما، رنگ مبل ها و پرده ها و از همه بیشتر سلیقه و علاقه شخصی بستگی دارد. اما برای پنجر های کوپک باید دنبال پرده ای باشید که نور مورد نیاز برای محیط را تأمین کنند، محیط را کمی بزرگتر نشان بدهد و بیش از حد شلوغ نباشد. برای داشتن انتخابی هوشمندانه و جذاب پیشنهاد می کنیم که تا پایان این مطلب با ما همراه بمانید.

کدام پرده ها برای پنجره های کوچک مناسب تر هستند؟

۱. پرده زبرا

پرده زبرا به صورت دو لایه دوخته می شود. قسمتی از این پرده ها پارچه های حریر و بخش دیگر آن ها از پارچه های ضخیم تر تشکیل می شوند. قرار گیری این لایه های به صورت متوالی باعث می شود نور به صورت متعادل به محیط وارد شود. البته این میزان نور بدون نیاز به کنار زدن پرده تأمین می شود. به همین دلیل پرده زبرا یکی از بهترین انتخاب ها برای پنجره های کوچکی است که دسترسی به آن ها سخت است. مثل پنچره هایی که در ارتفاع زیاد قرار دارند یا پنجره های آشپزخانه و اتاق خواب که وسایل مختلف در مقابل آن قرار می گیرند. از طرفی این پرده ها بسیار ظریف و زیبا بوده و در ابعاد مختلف نیز قابل سفارش هستند.

۲. پرده پانچ

اگر می خواهید در کنار داشتن یک پرده ساده و مناسب برای پنجره های کوچک، ظاهری لوکس و مدرن هم به پنجره خود بدهید، بدون شک باید از پرده های پانچ یا پرده آماده استفاده کنید. این نوع پرده، در جنس های بسیار متنوعی از جمله مخمل، حریر، ساتن، کتان و.. در بازار موجود است. البته برای پنجره هایی که خیلی کوچک هستند استفاده از جنس های ضخیم پیشنهاد نمی شود. تنوع بالای این پرده ها از نظر جنس و طرح، قیمت مقرون به صرفه و نصب بسیار راحت باعث شده است تا این محصوات بسیار محبوب باشند.

به خاطر داشته باشید که یکی از مهم ترین نکات برای جلوه زیبای پرده های پانچ انتخاب ارتفاع مناسب است. به طور مثال اگر پنچره شما ارتفاع چندانی نداشته باشد، انتخاب یک پرده با بلندی تا نزدیک به زمین می تواند بسیار جذاب باشد و دیوار های شما را بلند تر و فضا را بزرگ تر نشان دهد.  البته لازم به ذکر است که این نوع پرده برای پنجره های بزرگ هم قابل استفاده هستند فقط باید جنس و طرح مناسبی را انتخاب کنید.

۳. پرده شید

پرده های شید یکی از بهترین و مناسب ترین نوع پرده برای پنجره های کوچک هستند. ظاهر ساده و مینیمال این پرده ها باعث می شود کاربرد آن ها برای پوشش پنجره هایی که ابعاد کوچک دارند بسیار مناسب باشد. به یاد داشته باشید که رنگ های روشن این نوع پرده برای فضا های کوچک و دنج مناسب تر است. چراکه رنگ های روشن و مخصوصاً سفید به بزرگ تر نشان دادن محیط کمک می کنند. علاوه بر این، پرده های شید از مواد اولیه با کیفیت و مرغوبی ساخته می شوند و قیمت مناسبی نیز دارند. این پرده ها به دو صورت دستی و الکترونیکی موجود هستند. پرده های الکترونیکی را می توانید به کمک کنترل از راه دور بالا و پایین کنید. به این ترتیب میزان نور طبیعی مورد نیاز شما به سادگی تنظیم خواهد شد.

۴. پرده های پلیسه

از دیگر پرده های مناسب برای پنجره های کوچک می توان به پرده های پلیسه اشاره کرد. یکی از مهم ترین ویژگی های این نوع پرده این است که دقیقاً اندازه پنجره هستند. یعنی بر خلاف پرده های سنتی و کلاسیک اطراف شیشه را پوشش نمی دهند. این موضوع باعث می شود این پرده های ظاهری منحصر به فرد و خاص داشته باشند. دقت داشته باشید که منظور ما از پرده پلیسه، پارچه های چین دار قدیمی نیست بلکه محصولات جدیدی است که با تنوع بسیار بالایی در دسترس شما قرار می گیرند.

مطابق با آنچه در تصویر قابل مشاهده است، این پرده ها ظاهر خاصی دارند و هنگام جمع شدن نیز به صورت هفت و هشت رو هم قرار می گیرند. پرده های پبلیسه ممکن است جنس های مختلفی داشته باشند. از میان آن ها نوع upvc مناسب ترین گزینه خواهد بود.

در انتخاب پرده برای پنجره کوچک به چه مواردی باید توجه کرد؟

فرقی نمی کند که کدام نوع پرده را برای پنجره های کوچک خود انتخاب می کنید، در هر صورت برای این که دکوراسیون منزل شما ساختار شیک و مناسب داشته باشد، لازم است که در انتخاب این چرده به برخی از ویژگی های آن توجه کافی داشته باشند. برخی طرح ها و مدل ها اصلاً برای پنجره های کوچک مناسب نیستند و زیبایی منزل یا محل کار شما را کاهش می دهند. در ادامه، برخی از این فاکتور ها را با هم بررسی می کنیم.

انتخاب پرده برای پنجره کوچک

۱. انتخاب طرح مناسب

طرح مناسب پرده تا حد زیادی به سبک دکوراسیون و البته محل کاربرد پرده بستگی دارد. مثلاً در خانه ای که به سبک مینیمال چیده شده نمی توانید از پرده های کلاسیک و پر زرق و برق استفاده کنید. همچنین، طرح پرده در سالن پذیرایی بهتر است رسمی تر باشد در حالی که برای آشپزخانه و اتاق خواب می توانید مدل های راحت تری را انتخاب کنید.

یک نکته کلی که در مورد طرح پرده مناسب برای پنجره های کوچک باید در نظر داشته باشید، پرهیز از شلوغی بیش از حد است. طرح های خیلی شلوغ، پرده ها چین دار، چرده هایی که آویز های تزئینی دارند و رنگ های تیره و جیغ محیط را کوچکتر و گرفته تر نشان می دهد. به همین دلیل برای پنجره های کوچک و محیط های دنج بتر است از پرده های ساده با رنگ های ملایم و روشن استفاده کنید.

۲. جنس پرده

بدیهی است که اولین نکته برای انتخاب هر مدل پرده برای هر نوع پنجره ای کیفیت پارچه اولیه است. یک پرده مرغوب می تواند تا مدت زیادی برای شما کارایی داشته باشد. اگر از همان ابتدا یک محصول با کیفیت تهیه کنید، حتی اگر قیمت بالایی داشته باشد، در نهایت از خرید پرده خانه برای مدت طولانی بی نیاز خواهید بود و این امر صرفه اقتصادی به همراه خواهد داشت. همانطور که می دانید پرده ها جنس های بسیار متفاوتی دارند. این پرده های از پارچه های بسیار ضخیم تا پارچه های نازک و لطیفی مثل حریر در بازار موجو هستند.

برعکس انتخاب پرده برای پنچره های بزرگ، برای پنجره های کوچک بهتر است از پرده های نازک تر استفاده کنید. به این ترتیب مقدار نور طبیعی وارد شده به منزل شما مقدار مناسبی خواهد بود. پرده ها حریر، تور و ساتن می توانند انتخاب های خوبی برای این نوع پنجره ها باشند. به خاطر داشته باشید که هموراه طرز ایستایی پرده را در حالت جمع شده نیز بررسی کنید. یک چرده مناسب باید در هر دو حالت ظاهر خوبی داشته باشد.

۳. انتخاب پرده مناسب بر اساس رنگ

یکی از فاکتور های مهمی که باید در انتخاب پرده مناسب مورد توجه قرار دهید، رنگ مناسب برای هر محیط است. یک رنگ خوب برای پرده می تواند به طرز چشمگیری در زیبایی محیط اثر گذار باشد. معمولاً پنجره های کوچک در محیط های کوچکی مثل اتاق ها و آشپزخانه تعبیه می شوند. به همین دلیل باید رنگی انتخاب کنید که کمی فا را بزرگ تر نشان دهد. رنگ های روشن مثل سفید، آبی آسمانی، شیری، طوسی و رنگ های پاستیلی با توجه به محل قرار گیری پرده و رنگ سایر المان ها می توانند انتخاب های مناسبی باشند.

این رنگ ها همچنین می توانند به بازتاب نور و تهویه بهتر هوا نیز کمک کنند. به علاثوه، رنگ های طبیعی مانند کرم، قهوه ای روشن، بژ و نباتی هم می توانند انتخاب های خوبی باشند. این رنگ ها محیط را طبیعی تر و جذاب تر نشان می دهند. برای دکوراسیون های مینیمال و یا محیط هایی که با وسایل چوبی تزئین شده اند این رنگ ها بسیار  جذاب هستند. در کنار یک پرده با رنگ طبیعی می توانید گلدان های زیبا نیز قرار دهید و چیدمان منزل خود را به این صورت تکمیل کنید.

جمع بندی

توجه داشته باشید که یک پرده مناسب باید ابعاد و اندازه مناسبی هم داشته باشد. معمولاً ابعاد پرده را کمی از پنجره بزرگ تر در نظر می گیرند تا پوشش کافی ایجاد شود. در مورد پنجره های کوچک لازم است این ابعاد را با دقت اندازه گیری کنید. همچنین، طرح و رنگ پرده هر چقدر ساده تر باشد، آن را برای استفاده در پنجره های کوچک، مناسب تر خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *