راهنمای کامل شست و شوی پرده در منزل

راهنمای شست و شوی پرده در منزل

فهرست مطالب

پرده ها عموماً برای پوشاندن پنجره به کار برده می شوند. از آنجایی که پنجره ها محل ورود و خروج هوا هستند، بدیهی است که بسیار سریع کثیف می شوند. به همین دلیل شستن پرده ها یک بخش ضروری و مهم در انجام امور منزل محسوب می شود. علاوه براین، تمیزی پرده ها اثر مهمی بر زیبایی منزل شما دارد و نباید این کار را پشت گوش انداخت. برای تمیزی پرده ها اولین راه حلی که به ذهن افراد می رسد مراجعه به خشکشویی است. البته برای این کار باید زمان و هزینه زیادی صرف کنید. به همین دلیل در این مقاله تلاش می کنیم تا با ارائه راه کارهایی برای شست و شوی پرده در منزل این کار را برای شما راحت تر کنیم.

شست و شوی پرده در منزل با کمک ماشین لباسشویی

برای شست وشوی پرده در منزل، در اولین قدم باید پرده را از میله جدا کنید. فراموش نکنید که این کار را باید با دقت فراوان انجام دهید تا پارچه پرده آسیب نبیند. همچنین، قبل از شستن پرده با ماشین لباسشویی باید تمام گیره ها و قلاب ها را از پرده جدا کنید.  قبل از خیس کردن پارچه پرده بهتر است گرد و غبار های روی پرده را با جارو برقی تمیز کنید تا فرآیند شست و شو بهتر پیش برود. در گام بعدی پرده ها را قبل از انداختن داخل ماشین لباسشویی در آب سرد خیس کنید.

شست و شوی پرده در منزل با کمک ماشین لباسشویی

 به یا داشته باشید که بهتر است نیمی از ماشین خالی باشد. به علاوه، خشک کردن پرده ها می تواند به افزایش طول عمر آن ها کمک کند. بنابراین، بهتر است بعد از شست و شو، پرده ها را با حرارت کم خشک کنید و سپس آویزان کنید تا کاملاً خشک شود. البته باید پرده ها را صاف و منظم آویزان کنید تا از چروک شدن آن ها و خراب شدن پارچه جلوگیری شود.

شست و شوی انواع پرده

یکی از نکته های مهمی که برای شست وشوی پرده در منزل باید در نظر داشته باشید، این است که هر جنس پرده برای شست و شو و تمیزی نیاز به رعایت شرایط خاصی دارد. در حقیقت از یک روش شست وشو نمی توانید برای پرده های مختلف استفاده کنید. در ادامه، روش های شست و شوی مخصوص هر جنس پرده و نکاتی که باید در انجام این کار رعایت کنید را با هم بررسی خواهیم کرد.

پرده های حریر و توری

پرده های حریر و تور بافت بسیار ظریف و حساسی دارند. به همین دلیل در جدا کردن این چرده ها از میله و شستن آن ها باید بسیار دقت کنید. ابتدا باید پرده ها را در لگنی حاوی آب ولرم قرار دهید تا گرد و خاک آن ها شسته شود. توجه کنید که این پرده ها را باید چد دقیقه بدون ماده شوینده در این وضعیت قرار دهید. البته اگر گرد و خاک زیاد بود بهتر است آب را تعویض کنید.

پس از خیس خوردن پارچه، یک شوینده ملایم را به لگن اضافه کنید. توجه کنید که این شوینده نباید آن قدر قوی باشد که به بافت پارچه آسیب برساند. برای پرده های حریر و تور صابون بچه و یا پودر صابون هم می تواند انتخاب خوبی باشد. دقت کنید که چنگ زدن و یا خراشیدن پارچه می تواند این پرده های حساس را نخ کش کرده و خراب کند. همچنین، اگر برای شستن این پرده ها از ماشین لباسشویی استفاده کردید، بهتر است حداقل نصف ظرفیت ماشین خالی بماند و از شوینده ملایم نیز استفاده کنید. به علاوه، قرار دادن این نوع پرده در یک پکیس پارچه ای برای شستن در ماشین لباسشویی نیز می تواند از ،آسیب دیدن آن جلوگیری کند. برای خواندن مطلب روش شستن پرده آماده کلیک کنید.

شست و شوی پرده مخمل در منزل

نکته مهمی که باید در شست و شوی پرده مخمل در نظر داشته باشد، امکان رنگ دادن این نوع پارچه است. قبل از شست و شو ابتدا یک پارچه نمدار سفید به گوشه از پرده بکشید تا ببینید رنگ پس می دهد یا خیر. اگر پارچه رنگی شد، بهتر است شست و شوی پرده را به خشکشویی بسپارید. در غیر این صورت می توانید پرده ها را با کمک آب سرد و چند قطره شوینده تمیز کنید. پس از طی مراحل شست وشو نوبت به خشک شدن پرده ها می رسد. این پارچه ها را روی یک پارچه کتان پهن کنید و از خشک کن استفاده نکنید.

پرده های ساتن

پرده های ساتن یکی از محبوب ترین انواع پرده ها هستند. این جنس پارچه علارغم زیبایی و جذابیت ظاهری که دارند، به شدت جاذب گرد و غبار هستند. به همین دلیل این پرده های محبوب به دفعات نیاز به شست و شو خواهند داشت. البته بهتر است در فواصل زمانی کوتاه با استفاده از جارو برقی گرد و غبار را از این پرده ها تمیز کنید تا کثیفی ها رو هم انباشته نشوند.

شستشوی پرده با دست

برای شست و شوی پرده ساتن در منزل، آن را داخل یک تشت آب حاوی کمی ماده شوینده قرار دهید. لازم به ذکر است که برای حفظ رنگ پارچه می توانید چند قطره سرکه سفید به این محلول اضافه کنید. برای شست و شوی این نوع پرده با ماشین لباسشویی نیز می توانید از آب سرد و حالت (Gentle) ماشین لباسشویی خود استفاده کنید.

پرده نخی

یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که با پرده های نخی خواهید داشت، احتمال آب رفتن آن ها است. بهتر است بلافاصله پس ازخرید این نوع پرده آن را به مدت 24 ساعت در آب ولرم و یک قاشق نمک قرار دهید. تا پارچه تا جایی که ممکن است آبرفت خود را نشان دهد. سپس پارچه را اتو بزنید و دوخت پرده را آغاز کنید. پس از استفاده از این پرده ها برای شست و شوی آن ها می توانید از شوینده های معمولی و آب ولرم کمک بگیرید.

پرده های زبرا

در شست و شوی پرده در منزل، سخت ترین نوع پرده زبرا است. برای شستن پرده زبرا باید ابتدا آن ها را از کرکره جدا کرده و روی یک سطح صاف قرار دهید. سپس، با یک فرچه نرم و یا با کمک یک اسفنج آن را به آرامی بشویید و آبکشی کنید. در انتها پرده را برای خشک شدن کامل در هوای آزاد قرار دهید. البته تمیز کردن این نوع پرده بدون جدا کردن آن از کرکره هم امکان پذیر است. برای این کار تنها کافی است از جارو و دستمال تمیز کمک بگیرید.

9نکته مهم برای شست و شوی پرده در منزل

  1. فراموش نکنید که برای شست و شوی پرده ها در منزل و با کمک ماشین لباسشویی باید گیره ها، حلقه ها و نوار سربی پایین پرده را جدا کنید.
  2. قبل از خیس کردن پارچه بهتر است با کمک جاروبرقی، برس و یا حتی تکان دادن پارچه، کمی گرد و غبار موجود روی آن را برطرف کنید.
  3. توجه کنید که برای شست و شوی موثرتر پرده ها، بهتر است به ظرفیت ماشین لباسشویی خود دقت کنید، همچنین، به خاطر داشته باشید که پارچه های مختلف پس از شستن و خیس شدن، سنگین تر می شوند. به همین دلیل بهتر است نیمی از ظرفیت ماشین لباسشویی خود را خالی نگه دارید.
  4. اگر پرده های خود را با دست می شویید، باید به حساسیت پارچه دقت داشته باشید. به همین خاطر توصیه می شود که پارچه پرده را محکم و یا به دفعات زیاد روی هم نکشید.
  5. برای خشک شدن پرده ها بهتر است این کار را در دو مرحله انجام دهید. همچنین، پرده های مختلف را روی هم قرار ندهید و تا جایی که امکان دارد اجازه ندهید پرده های خیس با هم در تماس قرار بگیرند. به علاوه، پارچه های خیس نباید روی سطح چوبی نیز قرار بگیرند، زیرا این کار علاوه بر آسیب زدن به چوب پارچه شما را نیز لک می کند.
  6. برای اتوکشی پرده ها، آن ها را از سطحی که دیده نمی شود اتو بزنید. بهتر است اتو کشی را به صورت عمودی انجام دهید.
  7. قبل از شست و شوی پرده، اندازه نوار پرده و فاصله قرار گیری گیره ها و قلاب ها را بررسی کنید تا پس از تکمیل شست و شو بتوانید آن را به همان حال اول آویزان کنید.
  8. به یاد داشته باشید که استفاده از بخار دستی یا اتوی بخار پس از نصب پرده هم می تواند انتخاب خوبی برای صاف شدن و ایستادن بهتر پرده باشد.
  9. استفاده از نرم کننده در شست وشوی پرده در منزل می تواند علاوه بر نرمی و لطافت، باعث شود پرده شما بوی خوبی نیز داشته باشد.

اتوکشی پرده ها

پرده های ما هر چند وقت یک بار به شست و شو نیاز دارند؟

شستن پرده ها ممکن است به سادگی تمیز کردن سایر قسمت های خانه شما نباشد و به همین دلیل افراد زیادی نیستند که از این کار استقبال کنند. برای شستن پرده ها باید ابتدا آن ها را جدا کنید، سپس بشویید، خشک کنید و دوباره نصب کنید. طولانی بودن این مراحل گاهی باعث می شود این کار را یک بار در سال بیشتر انجام ندهیم. در حالی که تمیز بودن پرده ها اهمیت زیادی در حال و هوای خانه شما دارد و باید بیشتر از یک بار در سال به آن ها رسیدگی شود.

برای این که آلودگی و کثیفی روی پرده ها انباشته نشود، می توانید تمیز کردن اجمالی آن ها را در فواصل زمان کوتاه در دستور کار خود قرار دهید. به طور مثال، می توانید هر بار که قصد جارو زدن اتاق را دارید پرده را بتکانید تا گردو خاک آن ها به زمین بنشیند و سپس جارو بکشید. همچنین، با کمک سری مخصوص جارو برقی می توانید پرد و غبار پرده ها را از بالا تا پایین تمیز کنید البته این کار در فواصل زمانی کم تر از یک ماه توصیه نمی شود

در نهایت، با انجام این کار ها پرده شما آنچنان کثیف نخواهد شد و نهایتاً دو بار در سال نیاز است آن را برای شست و شوی کامل پایین بیاورید. البته امیدواریم مطالعه این مقاله بتواند به شما برای شست و شوی آسان و البته کارآمد پرده در منزل مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *