شستن پرده زبرا | بهترین روش‌ها و نکات مهم شستشوی این نوع پرده

فهرست مطالب

در تمام خانه‌ها برای تزئین پنجره‌ها و تنظیم نور ورودی به خانه، از پرده استفاده می‌کنند. از مدرن‌ترین و محبوب‌ترین مدل‌های پرده، پرده زبرا است. پرده زبرا مناسب برای آشپزخانه بوده و اخیرا در بسیاری از خانه‌ها استفاده می‌شود و مانند هر پرده دیگری نیازمند شستشوی منظم است. بسیاری از افراد با روش صحیح شستن پرده زبرا آشنایی ندارند؛ از همین رو ممکن است که با شستشوی نامناسب، پرده زبرا خراب شود.

این پرده به چند روش و با استفاده از شامپو فرش و مایع لباسشویی قابل شستشو است. اگر پرده زبرا دارید، بهتر است با روش صحیح شستشوی آن آشنا شوید. در این مطلب به بررسی روش‌های صحیح شستن پرده زبرا و نکات آن می‌پردازیم.

چرا باید پرده زبرا را بشوییم؟

پرده زبرا در واقع ترکیبی از پرده شید رول و کرکره به شمار می‌آید که طراحی آن به شکل راه‌راه است و از جنس تور و پارچه تولید می‌شود. به دلیل تنوع بالا در رنگ پرده زبرا، این مدل پرده محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است. چرا که می‌توان از این پرده با رنگ‌های مختلف در مکان‌های متعددی استفاده کرد. لازم به ذکر است که پرده زبرا این امکان را به شما می‌دهد که نور ورودی به خانه را بین 10 تا 50 درصد تنظیم کنید. همچنین این مدل پرده بسیار بادوام است و روش نصب سریع و آسانی دارد.

پرده زبرا دارای دو لایه توری و پارچه‌ای است که به‌ موازات یکدیگر قرار گرفته‌اند. از همین رو این مدل پرده نسبت به سایر پرده‌ها بیشتر در معرض نشستن گردوغبار قرار دارد و باعث گسترش آلودگی در محیط می‌شود. از همین روی شستن پرده زبرا اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین باید این پرده را به صورت هفتگی و ماهانه شستشو دهید.

 

روش شستن پرده زبرا به صورت هفتگی و ماهانه

به طور کلی شستن پرده زبرا به صورت هفتگی کار دشوار و زمان‌بری نیست. برای شستشوی هفتگی پرده زبرا تنها کافی است که پرده‌ها را به صورت کاملا سطحی گردگیری کنید. برای این کار دستگاه بخارشوی یک وسیله بسیار عالی خواهد بود. طبق نحوه شستشوی پرده زبرا به صورت هفتگی، نیاز نیست که پرده را باز کنید. شما می‌توانید بدون باز کردن و به صورت ایستاده پرده را تمیز کنید. در صورتی که قصد استفاده از بخارشوی را برای این کار دارید، به این نکته توجه داشته باشید که درجه حرارت آن مناسب باشد. چرا که حرارت بالا به بافت پرده زبرا آسیب می‌زند.

به غیر از شستشوی هفتگی، لازم است که پرده زبرا را به صورت ماهانه نیز شستشو دهید. در شستشوی ماهانه، برخلاف شستشوی هفتگی، باید از مواد شوینده استفاده کرده و به صورت عمیق‌تر پرده را تمیز کنید. برای این مار ابتدا باید پرده را از قاب خود جدا کرده روی یک سطح صاف قرار دهید. سپس مقداری مواد شوینده آنزیمی را در یک ظرف با آب مخلوط کنید تا در آب کاملا حل شوند. در مرحله بعد یک اسفنج را به محلول شوینده آغشته کنید و روی سطح پرده بکشید. پس از تمیز شدن پرده، آن را آبکشی کرده و از جایی آویزان کنید تا چروکی روی آن باقی نمانده و خشک شود.

۳ روش خانگی شستش پرده‌های زبرا

با آگاهی از طرز شستشوی پرده‌های زبرا می‌توانید بدون خراب شدن پرده آن را به شکل صحیح شستشو دهید. باید بدانید سه روش رایج برای شستن پرده زبرا در خانه وجود دارد که شما می‌توانید از هرکدام برای شستشوی پرده خود استفاده کنید. مهم‌ترین تفاوت این سه روش در مواد شوینده و ابزار مورد استفاده در این روش‌ها است.

از جمله روش‌های شستشوی آسان پرده زبرا در خانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شستشو با بخارشوی
  • شستشو با شامپو فرش
  • شستشو با آب و مایع لباسشویی

 

نحوه شستشوی پرده زبرا با بخارشوی

استفاده از بخارشوی بیشتر برای شستن پرده زبرا به صورت هفتگی مناسب است؛ به عبارت دیگر بخارشوی در شستشوی سطحی پرده کاربرد بیشتری دارد. اما سوال اصلی این است که چگونه می‌توان به استفاده از بخارشوی پرده زبرا را به‌گونه‌ای تمیز کرد که پرده خراب نشود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که این کار را باید در چند مرحله انجام دهید.

ابتدا باید گردوغبار روی پرده را با استفاده از جاروبرقی تمیز کنید. بهتر است که سری برس‌دار جاروبرقی را به کار ببرید و مکنده جاروبرقی را روی کمترین حالت ممکن قرار دهید. در صورتی که جنس پرده از چوب یا پلاستیک باشد، می‌توانید به‌جای جاروبرقی از دستمال پارچه‌ای نم‌دار برای تمیز کردن گردوغبار استفاده کنید. اکنون بخارشوی را روشن کرده و شدت بخار را روی حالت متوسط قرار دهید. سپس بخارشوی را از بالا به سمت پایین به‌آرامی روی پرده بکشید تا پرده کاملا تمیز شود.

شستشوی آسان پرده زبرا با استفاده از شامپو فرش

استفاده از شامپو فرش برای شستن پرده زبرا باید به صورت ماهانه انجام شود؛ چرا که شامپو فرش برای شستشوی عمیق و درمان لکه مناسب است. برای انجام این کار ابتدا باید پرده را از نگهدارنده آن جدا کرده و روی یک سطح صاف قرار دهید. سپس مقداری شامپوی فرش روی آن ریخته و با استفاده از برس یا اسفنج، شامپو فرش را روی پرده پخش کنید تا تمام پرده به آن آغشته شود. اکنون پرده را آبکشی کرده و سپس آویزان کنید. پس از خشک شدن کامل پرده می‌توانید آن را مجددا روی پنجره نصب کنید.

شستن پرده زبرا با استفاده از آب و مایع لباسشویی

برای شستن پرده زبرا با استفاده از آب و مایع لباسشویی، باید از غیر اسیدی بودن فرمولاسیون ماده شوینده مورد نظر مطمئن شوید. شستشوی پرده‌های زبرا با استفاده از مایع لباسشویی درست مانند روش شستشو با شامپو فرش انجام می‌شود. تنها تفاوت این دو روش در نوع مواد شوینده‌ای است که در شستشوی آسان زبرا به صورت ماهانه یا فصلی، کاربرد دارند.

خرید بهترین مدل‌های پرده زبرا با قیمت مناسب از نقطه مارکت

شستن پرده زبرا نکات زیادی دارد که یکی از آن‌ها عدم استفاده از آب داغ برای شستشو است. آب داغ به بافت و رنگ پرده آسیب زیادی وارد می‌کند. بهتر است که قبل از هر کاری برچسب روش شستشوی پرده زبرا خانه خود را مطالعه کنید. چرا که روی این برچسب درج شده است که دقیقا از چه مواد شوینده‌ای برای شستن پرده استفاده شود. مجموعه نقطه مارکت یکی از برترین عرضه‌کنندگان پرده زبرا و پرده آماده در ایران است. شما می‌توانید در وب‌سایت ما انواع پرده و توضیحات لازم برای نگهداری و شستشوی آن‌ها را مشاهده و محصولات مورد نظر خود را خریداری کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *