9 نکته کلیدی در طراحی داخلی خانه کوچک

دکوراسیون داخلی خانه کوچک

فهرست مطالب

با گسترش آپارتمان نشینی و البته رشد بدون توقف قیمت ملک، بسیاری از افراد ناچارند در خانه های کوچک زندگی کنند. زمانی که شما از تمام تنش ها، چالش ها و فعالیت های روزمره خسته می شوید، به خانه برمی گردید. به همین دلیل خانه باید فراتر از یک سرپناه و محل آرامش و امنیت شما باشد. چینش و دکوراسیون منزل در حسی که به شما منتقل می شود بسیار موثر است. بنابراین، توصیه می کنیم که از انتخاب وسایل گرفته تا رنگ دیوار ها و چیدمان خانه، همه چیز را فکر شده و اصولی پیش ببرید و این کار را دست کم نگیرید. در این مقاله درباره طراحی داخلی خانه کوچک صحبت خواهیم کرد. همراه ما باشید تا ببینید رعایت چند نکته چگونه می تواند خانه رویایی شما را فراهم کند.

مهم ترین نکات برای طراحی داخلی خانه کوچک

به طور کلی می توان گفت طراحی دکوراسیون خانه کوچک یعنی هنر استفاده از فضاها به بهترین و کاربردی ترین شکل ممکن در کنار حفظ ظاهر شیک و جذاب محیط. شما می توانید این کار را به یک طراح دکوراسیون بسپارید اما با خواندن این مقاله خودتان هم از پس این کار برمیایید. بر خلاف تصور عمومی، برای چیدمان اصولی و درست خانه های کوچک نباید همه وسایل شما کوچک باشند. بلکه استفاده از وسایل کمتر با ابعاد بزرگ تر ایده بهتری خواهد بود. نکته مهم دیگری که وجود دارد عدم استفاده از رنگ های مختلف است. یعنی به جای اینکه یک دکوراسیون رنگارنگ و شلوغ داشته باشید بهتر است از ترکیب نهایتاً سه رنگ اصلی استفاده کنید.

انتخاب یک پرده مناسب

۱. انتخاب یک پرده مناسب

پرده هایی که برای خانه های کوچک استفاده می شوند باید کاربردی بوده و به راحتی قابل تنظیم باشند. نور طبیعی نقش بسیار مهمی در دلباز تر دیده شدن خانه دارد. به همین دلیل باید از پرده ای استفاده کنید که برقرار کردن تعادل نور با استفاده از باز و بسته کردن آن برای شما ساده باشد. همچنین، از نظر طرح و رنگ پرده های ساده با رنگ های روشن پیشنهاد بهتری هستند. فاکتور مهم دیگر در انتخاب پرده این است که هرچه پرده بلند تر باشد، سقف خانه را نیز بلند تر نشان داده و در نهایت باعث می شود محیط بزرگ تر دیده شود.

یکی از بهترین نوع پرده ای که می توانید برای تکمیل طراحی داخلی خانه کوچک مورد استفاده قرار دهید پرده پانچ است. این پرده ها با دکوراسیون مدرن بهتر هماهنگ می شوند. از طرف دیگر، این سبک دکوراسیون برای خانه های کوچک جذاب تر خواهد بود. به علاوه، این پرده های آماده باعث می شوند فضا کمی بزرگ تر به نظر بیاید. از دیگر ویژگی های مثبت و مزیت های این مدل پرده می توان به نصب آسان، قیمت مناسب، شست و شوی ساده و باز و بسته شدن سریع و راحت اشاره کرد.

پرده های نورگیر مانند پرده های زبرا هم می توانند انتخاب مناسبی باشند. این پرده ها با توجه به بافت خاصی که دارند، نه تنها جلوه جذابی به محیط می دهند بلکه ایجاد تعادل در میزان نور طبیعی را نیز بسیار ساده خواهند کرد. این پرده ها با سبک های مختلف دکوراسیون به خوبی هماهنگ شده و دوام خوبی نیز دارند.

۲. انتخاب مبل های متناسب

بدیهی است که در یک منزل کوچک نباید از مبلمان های بزرگ استفاده کنید. درست است که مبل ها بسیار کاربردی و حتی ضروری هستند اما مبل هایی با اندازه های نا متناسب می توانند بخش زیادی از محیط شما را اشغال کنند. در حالی که مبل های کوچکتر هم می توانند همان استفاده را برای شما داشته باشند. به طور کلی مبل های ال شکل، کاناپه به همراه دو صندلی کوچک و حتی پاف ها انتخاب های مناسبی برای این منظور هستند. به علاوه، استفاده از مبل هایی که کوتاه تر هستند، فضا را بزرگ تر و سقف منزل شما را بلند تر نشان می دهد.

همچنین، اگر منزل شما به تعداد کافی اتاق خواب ندارد، می توانید از مبل های تخت خواب شو استفاده کنید. به این ترتیب نهایت استفاده را از یک فضا خواهید داشت. به خاطر داشته باشید که در کنار مبل های کوچک بهتر است میز های متناسب و کوچک هم انتخاب کنید. به علاوه، طرح و رنگ پارچه مبلمان نیز نباید شلوغ و تیره باشد.

دقت در انتخاب رنگ ها

۳. دقت در انتخاب رنگ ها

نکته ای که نباید فراموش کنید این است که رنگ های تیره و طرح های شلوغ همیشه فضا را کوچک تر نشان می دهند. با توجه به این مورد می توانید به راحتی رنگ های مناسب را تشخیص بدهید. در طراحی داخلی منازل کوچک بهتر است برای وسایل بزرگ مثل دیوار ها، مبلمان و پرده از رنگ های روشن و طرح های ساده استفاده کنید تا فضا بزرگ تر دیده شود. مثلاً رنگ های سفید، طوسی روشن، آبی آسمانی و کرمی مناسب هستند. البته برای ایجاد یک هارمونی زیبا می توانید اکسسوری ها و حتی قالیچه های کوچکی با رنگ های متضاد انتخاب کنید.

۴. نورپردازی صحیح در طراحی داخلی خانه کوچک

بدون شک نور موثر ترین فاکتور برای دلباز تر و سر زنده تر نشان دادن محیط است. به همین دلیل برای طراحی داخلی منازل کوچک باید حتما تاثیر نور را در همه بخش ها مد نظر داشته باشید. اگر منزل شما از نور طبیعی به مقدار کافی برخوردار است، باید دکوراسیون و وسایل را به نحوی طراحی و تهیه کنید که نور بیشترین بازتاب را داشته باشد و روشنایی در همه بخش ها تامین شود. استفاده از رنگ های روشن، سرامیک های براق و درخشان و کفپوش رنگ روشن می تواند برای بازتاب کامل نور بسیار مفید باشد.

علاوه براین، استفاده از وسایل روشنایی مناسب هم باید در نظر گرفته شود. مخصوصاً اگر محل زندگی شما به اندازه کافی از نور خورشید برخوردار نباشد. استفاده از تجهیزات روشنایی کافی و البته با رنگ نور های متعادل (نور سفید و زرد در ترکیب با هم) می تواند برای بزرگ تر نشان دادن محیط به شما کمک کند. به طور کلی بازی با نور را تا زمانی که به بهترین حالت ممکن دست پیدا کنید، ادامه دهید.

۵. استفاده از وسایل چند منظوره

در طراحی داخلی خانه های کوچک، هرچه وسایل کم تری استفاد کنید فضای بیشتری برای شما ذخیره خواهد شد. به این ترتیب خانه شنا بزرگ تر دیده می شود. یکی از بهترین راه ها برای رسیدن به این هدف  این است که از وسایلی استفاده کنید گه کاربرد های مختلف دارند و یا به اصطلاح وسایل چند منظوره نامیده می شوند. برای مثال اگر میزی تهیه کنید که هم برای خوردن غذا و هم برای مطالعه قابل استفاده باشد، یک فضای خالی در منزل خود به دست می آورید. استفاده از مبل های تختخواب شو، تخت هایی که به داخل دیوار جمع می شوند و کمد هایی که در یک فضای کم کاربری فراوانی را ارائه می دهند، نمونه هایی از این وسایل جذاب هستند.

۶. استفاده از شلف ها و قفسه بندی

همانطور که در ابتدا نیز عنوان شد، نظم و ترتیب یکی از مهم ترین نکاتی است که باید در طراحی داخلی خانه کوچک در نظر داشته باشید. قفسه بندی  و استفاده از شلف های مختلف، ضمن برقراری نظم به شما کمک می کند تا از تمام فضا های موجود به بهترین شکل استفاده کنید. برای استفاده از این قفسه ها و طبقه بندی وسایل شما هیچ محدودیتی وجود ندارد. برای مثال می توانید با قفسه بندی دیوار اتاق ها، فضایی برای کتابخانه، قرار دادن وسایل مصرفی مثل لوازم آرایش، قرار دادن جعبه ها و.. ایجاد کنید.

استفاده از شلف ها و قفسه بندی

۷. از نقش آینه در دکوراسیون غافل نشوید

نقش آینه در طراحی داخلی خانه کوچک در عین ساده بودن بسیار مهم است. آینه ها نور را منعکس می کنند. قبل تر اشاره کردیم که نور کافی تأثیر زیادی در بزرگ تر دیده شدن محیط دارد. علاوه بر این، آینه به فضای خانه شما عمق می بخشد این موضوع باعث می شود محیط از چیزی که هست دلباز تر احساس شود. استفاده از آینه های قدی در راهرو ورودی، علاوه بر تمام این نقش ها بسیار هم کاربردی خواهد بود. همچنین، از دیوار کوب های آینه ای هم می توانید برای تزئین بخشی از دیوار های پذیرایی کمک بگیرید.

۸. بهره مندی از الگو های عمودی

یکی از ویژگی های انسان که طراحان دکوراسیون به خوبی از آن بهره می برند، خطای دید است. همان طور که می دانید خطوط و اشکال، مخصوصاً در حالت سه بعدی می توانند با ایجاد خطای دید چشم های مارا هدایت کنند. به طورر مثال خطوط عمودی در طراحی داخلی، می توانند دیوار ها را بلند تر و فضا را بزرگ تر نشان دهند. پس یکی از کار هایی که می توانید انجام دهید استفاده از این خطوط است.

۹. فرش های متناسب با طرحی داخلی خانه کوچک

در آخرین قدم برای طراحی داخلی خانه کوچک لازم است، خرید موکت و با فرش متناسب است. قبل از هر چیز باید توجه داشته باشید که فرش کردن سرتاسر سالن پذیرایی به صورت کامل فضا را خفه می کند و اصلاً ایده خوبی نیست. بهتر است بخشی از فضای شما بدون پوشش فرش باشد. همچنین، برای خانه ها کوچک فرش هایی با رنگ های روشن برای بازتاب نور بهتر مناسب هستند. البته اگر همه چیز را با رنگ روشن تهیه کرده اید، یک فرش با رنگ متضاد می تواند انرژی بهتری به خانه شما منتقل کند.

از نظر طرح و حالت فرش هم، اگر بتوانید از فرش های دایره ای استفاده کنید، محیط بزرگ تری خواهید داشت. همچنین، فرشی که برای فضای کوچک انتخاب می کنید باید تا جایی که ممکن است ساده و فاقد طرح های درهم و شلوغ باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *